Azaranica is a non-biased news aggregator on Hazaras. The main aim is to promote understanding and respect for cultural identities by highlighting the realities they face on daily basis...Hazaras have been the victim of active persecution and discrimination and one of the reasons among many has been the lack of information, awareness, and disinformation.

Thursday, September 8, 2011

'استخراج از معدن آهن حاجیگک تا دو ماه دیگر آغاز می شود

'استخراج از معدن آهن حاجیگک تا دو ماه دیگر آغاز می شود'
به روز شده: 10:11 گرينويچ - پنج شنبه 08 سپتامبر 2011 - 17 شهریور 1390




حاجیگک بزرگترین معدن آهن افغانستان است
وزارت معادن افغانستان اعلام کرده که کارهای مقدماتی استخراج از معدن بزرگ آهن حاجیگک، در بامیان تا دو ماه دیگر آغاز خواهد شد.
این وزارت واگذاری امتیاز استخراج معدن حاجیگک را حدود یک سال پیش در سطح بین المللی به مزایده گذاشت و ۲۱ شرکت خارجی برای دریافت این امتیاز متقاضی شدند.

عبدالجلیل جمرانی، رئیس اداره سیاستگذاری و توسعه وزارت معادن روز چهارشنبه، ۱۶ سنبله/شهریور به خبرنگاران گفت که از میان این شرکت ها شش شرکت "پیشتاز" دانسته شده اند.
آقای جمرانی افزود که کار مزایده این معدن تا یک ماه دیگر به پایان خواهد رسید و امتیاز استخراج آن رسما به یکی از این شش شرکت واگذار شده و به دنبال آن استخراج آهن هم آغاز خواهد شد.
این مقام وزارت معادن افغانستان گفت: "شش شرکت پیشنهاد نهایی خود را ارائه کرده اند، که شامل دو شرکت هندی، یک شرکت آمریکایی یک شرکت کانادایی و دو شرکت ایرانی می شود. این بسته های پیشنهادی را ما دیروز بازکرده ایم و مطالعه می کنیم."
آقای جمرانی افزود: "در ظرف یک یا یک و نیم ماه آینده نظرات خود را در این مورد به کابینه ارائه می کنیم. انشاءالله تا آخر ماه اکتبر این روند را به پایان می رسانیم و با هر شرکتی که برنده شد، مذاکرات را شروع خواهیم کرد."
معدن آهن حاجیگک در سلسله کوه "بابا" در ولایت بامیان و در حدود صد کیلومتری غرب کابل، پایتخت موقعیت دارد. محل معدن حاجیگک ۱۶ کیلومتر طول و ۵۵۰ متر عمق دارد. براساس تخمین های اولیه، استخراج تمامی آهن موجود در این معدن، به ۱۸۰ سال زمان نیاز دارد.
براساس آمارهای موجود، این معدن نزدیک به دو میلیارد تن آهن را در خود جا داده است. مقام های افغان می گویند، با استخراج این معدن، افغانستان سالانه سیصد میلیون دلار به دست خواهد آورد و برای بیش از سی هزار نفر نیز زمینه کار فراهم خواهد کرد.
آقای جمرانی همچنین گفت که از پنج شرکت دیگری که برای استخراج معدن نفت ولایت سرپل، در شمال افغانستان درخواست داده بودند، یک شرکت چینی "پیشتاز" شده و این وزارت به زودی مذاکره با این شرکت را آغاز می کند.
او گفت: "این روند را هشت ماه پیش شروع کرده بودیم. ۱۲ شرکت آمادگی خود را برای استخراج این معدن نشان داده بودند و از آن جمله پنج شرکت بودند که می توانستند این کار را به پیش ببرند."
معاون وزارت معادن افزود که این شرکتها از کشورهای فرانسه، آمریکا، بریتانیا، پاکستان و چین هستند. او افزود که "بهترین پیشنهادی که به نفع افغانستان بود، همین پیشنهاد چینی ها بود و در چند روز آینده مذاکرات را با چینی ها شروع می کنیم".
آقای جمرانی نام این شرکت چینی را "شرکت ملی نفت چین" اعلام کرد.
افغانستان دارای منابع سرشار زیر زمینی است. وزارت معادن افغانستان ارزش مجموع منابع زیر زمینی این کشور را حدود سه ملیارد دلار تخمین کرده است.
هرچند پیش از این زمین‌شناسان آمریکایی ارزش کل منابع زیرزمینی افغانستان را یک ملیارد دلار تخمین زده بودند.
مقامات دولت افغانستان می گویند که سه دهه جنگ باعث شده است منابع زیر زمینی این کشور همچنان در زیر خاک مدفون بماند.

BBC FARSI

No comments:

Post a Comment