Azaranica is a non-biased news aggregator on Hazaras. The main aim is to promote understanding and respect for cultural identities by highlighting the realities they face on daily basis...Hazaras have been the victim of active persecution and discrimination and one of the reasons among many has been the lack of information, awareness, and disinformation.

Saturday, March 12, 2011

جذب گردشگران در بامیان با اسکی زنان

 

دختران بامیانی در حال تمرین اسکی
بامیان برای بازی اسکی بسیار مناسب است
مسئولان اکوتوریسم در بامیان، در مرکز افغانستان برای تقویت صعنت گردشگری، گروهی از زنان را در رشته ورزشی اسکی آموزش داده اند.
این گروه دوازده نفری از زنان و دختران بامیان نخستین اسکی را در روستایی موسوم به "خشکک" ولایت بامیان تمرین کردند.
فاطمه احمدی یکی از این اسکی بازان، که در سازماندهی این برنامه هم نقش دارد، به بی بی سی گفت: "ما تصمیم گرفتیم تا یک تیم از زنان را برای اسکی آماده سازیم. سرانجام به تعداد دوازده نفر از زنان از دفاتر آقاخان و یوناما (نمایندگی سازمان ملل در افغانستان) در این تیم شامل شدند".
به گفته خانم احمدی، این برنامه از سوی دفتر عمرانی آقاخان برای تقویت صنعت گردشگری راه اندازی شده و قرار است تعداد زنانی که آموزش اسکی می بینند، افزایش یابند.

نوآوری

به گفته او، بامیان در تابستان و بهار جاذبه های گردشگری زیادی دارد، اما تقویت صنعت گردشگری می تواند در فصل زمستان نیز پای جهانگردان داخلی و خارجی را به منطقه سرد و برفگیر بکشاند.
دختران بامیانی در حال تمرین اسکی
بامیان در مرکز افغانستان منطقه تاریخی است
خانم احمدی گفت: "به نظر ما زنان هم می توانند در هر نوع ورزشی مشارکت داشته باشند. بامیان زمستان بسیار طولانی دارد و بازی اسکی علاقمندان زیاد دارد. ما تصمیم گرفتیم تا زنان را شامل ورزش اسکی کنیم و نوآوری به خرج دهیم. در بهار نیز ما تصمیم داریم که زنان در مسابقات اسکی شرکت کنند."
شماری از دخترانی که در این برنامه اسکی شرکت کرده اند، می گویند که این برنامه می تواند برای تقویت صنعت گردشگری بسیار سودمند است.
فاطمه مهرآئین، یکی از دختران که در این برنامه شرکت کرده است، گفت که دختران و زنان بامیانی از سوی متخصصان آمریکایی آموزش اسکی دیده اند.

منطقه ای مناسب برای بازی اسکی

خانم مهرآئین گفت بامیان به دلیل داشتن کوههای برفگیر برای بازی اسکی بسیار مناسب است. به گفته او، این امر می تواند برای جذب گردشگران داخلی و خارجی موثر باشد.
او گفت: "در سالهای گذشته هم دفتر آقاخان در بامیان برنامه بازی اسکی مردانه داشت، اما امسال خواستند در صدمین سالروز همبستگی زنان، اسکی زنان برگزار کنند و فایده این کار این است که توانایی زنان را نشان می دهد."
دختران بامیان
اسکی دختران برای تقویت صنعت گردشگری به راه انداخته شده است
مسئولان برنامه جهانگردی در بامیان می گویند رشته کوه های بابا با بیش از پنج هزار متر ارتفاع و دره های پر خم و پیچ، زمینه های مناسب برای ورزش اسکی دارد.
در سالهای اخیر شماری از متخصصان اسکی از کشورهای مختلف به بامیان سفرکرده و دره های کوه بابا را برای ورزش اسکی آزمایش کرده اند.
این متخصصان می گویند مناطق سردسیر بامیان در فصلهای زمستان و بهار مکانی مناسب برای اسکی بازی تشخیص شده است.
چندی پیش مسئولان اکوتوریزم در بامیان گفته بودند که کتاب راهنمای اسکی در بامیان را، که یک متخصص آمریکایی نوشته منتشر می کنند.
بامیان در مرکز افغانستان منطقه تاریخی است که مجسمه های بودا در همین ولایت توسط طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی تخریب شد.

No comments:

Post a Comment