Azaranica is a non-biased news aggregator on Hazaras. The main aim is to promote understanding and respect for cultural identities by highlighting the realities they face on daily basis...Hazaras have been the victim of active persecution and discrimination and one of the reasons among many has been the lack of information, awareness, and disinformation.

Thursday, March 24, 2011

استقبال مقامات ولایت بامیان از انتقال مسئولیت‌ امنی

 

حبیبه سرابی، والی بامیان
والی بامیان خروج کامل خارجیان از افغانستان را مشکل آفرین می داند
مقامهای محلی در ولایت بامیان از انتقال مسئولیت های امنیتی به نیروهای داخلی استقبال کرده اند، اما بر تجهیز و تقویت این نیروها تاکید نهاده اند.
حبیبه سرابی، والی بامیان، واقع در مرکز افغانستان، گفته است که نیروی پلیس در این ولایت قادر به برقراری و حفظ امنیت در این ولایت است زیرا در حال حاضر تهدیدهای امنیتی در بامیان در سطح پائینی قرار دارد.
خانم سرابی گفت:" ولایت بامیان آمادگی انتقال مسئولیت به نیروهای داخلی را دارد، به خاطر این که نیروهای آیساف قبلا هم در بامیان حضور (نظامی) نداشتنند، ما تنها پی‌ آر تی (گروه بازسازی ولایتی) داشتیم که مربوط به کشور زیلاند نو است."
او افزود: "مسلما پیش شرط‌های رئیس جمهوری مبنی بر فعالیت پی آر تی‌ها بعد از این به عنوان گروه کمک کننده، کمک می کند که حکومت محلی و مردم بامیان تقویت شوند و خود پی آرتی هم به طرف غیرنظامی شدن می رود."
والی بامیان تاکید کرد که شمار نفرات پلیس این ولایت باید دو برابر شود و تجهیزات بیشتری در اختیار آنان قرار گیرد.
در حال حاضر حدود هشتصد مامور پلیس در ولایت بامیان خدمت می کنند و نیروهای ارتش در این ولایت حضور ندارند.
همراه با ماموران پلیس، یکصد و سی نظامی از کشور زیلاند نو هم تحت فرماندهی ناتو و در چهارچوب گروه بازسازی ولایتی در بامیان فعالیت دارند.
کمک به تامین امنیت برای بازسازی در ولایت بامیان از اهداف اصلی برای حضور سربازان زیلاند نو در این ولایت است.

تهدیدهای امنیتی

بامیان در ده سال گذشته از آرام ترین ولایت های افغانستان شمرده می شده است و نیروهای امنیتی این ولایت در هیچ موردی در جنگ رو در رو با شورشیان قرار نگرفته اند.
اما در ماههای اخیر نشانه هایی از بروز ناامنی در برخی از مناطق این ولایت و از جمله شیبر، سیغان و کهمرد دیده شده است.
این مناطق با ولایت های ناآرامی مانند میدان-وردگ، پروان و بغلان مرز مشترک دارند.
بامیان از آرام ترین مناطق افغانستان است.
برخی از ناظران در بامیان این نگرانی را مطرح کرده اند که ممکن است در صورت خروج نظامیان خارجی از این ولایت، افراد نفوذی طالبان در صدد برآیند تا امنیت این ولایت را مختل کنند.
بتول محمدی، از زنان وبلاگ‌نویس در بامیان، می گوید انتقال مسئولیت از نیروهای خارجی به نیروهای داخلی هنوز پیش از وقت است و این اقدام پیامدهای خوبی نخواهد داشت.
او گفت: "هرچند بامیان یک منطقه امن است، اما با نبود نیروهای آیساف وضعیت بامیان می تواند بسیار شکننده باشد و این نگرانی مطرح است که کشمکش هایی میان گروه های قومی در بامیان به وجود آید."
خانم محمدی افزود: "من فکر می کنم که حالا برای انتقال مسئولیت خیلی زود است و به نظر می رسد در صورت نبودن نیروهای آیساف، دستاوردهای چند سال گذشته در بخشهای مختلف مدنی و فرهنگی با خطر مواجه خواهد شد."
حبیبه سرابی، والی بامیان هم گفته است که اگر نیروهای بین المللی بامیان و افغانستان را به طور کامل ترک کنند "یقیناً ما با مشکلات مواجه می شویم" و افزوده است که حضور این نیروها به شکل غیرنظامی می تواند این نگرانی را تا حدی رفع کند.
هر چند بسیاری در ولایت بامیان می گویند که گروه بازسازی ولایتی و حضور سربازان خارجی در این ولایت،در مقایسه با ولایت های دیگر، کمک چندانی به تسریع بازسازی نکرده است، اما حضور آنان از لحاظ روانی برای تامین امنیت در مناطق مرکزی افغانستان موثر بوده است.

Source,

http://www.bbc.co.uk/persian/afghanistan/2011/03/110323_k02-bamian-seucurity-transiation.shtml

No comments:

Post a Comment