Azaranica is a non-biased news aggregator on Hazaras. The main aim is to promote understanding and respect for cultural identities by highlighting the realities they face on daily basis...Hazaras have been the victim of active persecution and discrimination and one of the reasons among many has been the lack of information, awareness, and disinformation.

Sunday, May 1, 2011

نصب چراغ نفتی در چهارراهی در بامیان در اعتراض به نبود برق

به روز شده: 14:38 گرينويچ - 01 مه 2011 - 11 اردیبهشت 1390



مردم بامیان می گویند که این چراغ را در چهارراه اصلی این شهر نصب کرده اند تا مقامات به حال آنها توجه کنند
شماری از ساکنان ولایت بامیان در راهپیمایی به مناسبت روز جهانی کارگر نسبت به آنچه که بی توجهی دولت در زمینه تولید برق در بامیان خوانده شده، انتقاد کرده‌اند.
در ولایت بامیان برق دولتی وجود ندارد و مردم معمولا برای روشن کردن خانه های خود در شبها از چراغ های نفتی و انرژی برق ژنراتور (شخصی) استفاده می کنند.

این معترضان که شمار آنها به صدها تن می رسید، ضمن انتقاد از کندی روند بازسازی در این ولایت، دولت افغانستان را متهم به بی توجهی نسبت به ساختن سدی بر فراز رودخانه بامیان و تولید برق آبی در این ولایت کرده اند.
موسی شفق استاد دانشگاه بامیان و از مسئولان بنیاد توازن، که از برگزار کنندگان این راهپیمایی بوده است، به بی بی سی گفت: "هدف از اقدام امروز این بود که بخشی از وضعیت زندگی مردم بامیان به نمایش گذاشته شود و آن محروم بودن از نعمت برق در دنیای امروز و در قرن بیست و یکم است."
محمد صادق علی یار یکی دیگر از برگزارکنندگان این راهپیمایی به بی بی سی گفت که نبود انرژی برق در بامیان بر افزایش بیکاری در این ولایت نیز افزوده است. او تاکید کرد که دولت باید از امکانات موجود برای تولید انرژی برق در بامیان استفاده کند و مقدمات کار تولید برق را فراهم کند.
آقای علی یار گفت: "با توجه به ظرفیت هایی برای تولید برق در بامیان وجود دارد و آب زیادی که بامیان دارد، متاسفانه در زمینه تولید برق، که اساس زندگی صعنتی و کارهای کوچک و بزرگ است، هیچ کاری صورت نگرفته است.
در بخشی از قعطنامه ای که در پایان این راهپیمایی صادر شد، آمده است که "بامیان هنوز در تاریکی است" و این ولایت "یکسره به فراموشی سپرده شده است".
معترضان بامیان همچنین در قعطنامه خود نوشته‌اند: "زندگی شهری در بامیان معاصر محروم بودن از انرژی، خزیدن به مغاره‌ها تلقی و تفسیر می‌شود که سیاستمداران محافظه‌کار این جغرافیا و تاریخ این وضعیت را همواره به انکار گرفته است."
آنها مقامهای دولت را متهم به "تبعیض" علیه خود کرده و تاکید کرده در قعطنامه خود نوشته اند: "تبعیض ناسالم سیاسی پدیده رنج آوری است که نسبت به بامیان از سوی بعضی مقامات درجه یک این کشور روا داشته می‌شود. امیدواریم که این خصیصه ضدانسانی از هر کجا که ریشه دارد شناسایی و برای رفع آن اقدام گردد."
ساکنان ولایت بامیان در بخشی از راهپیمایی خود در جاده اصلی شهر بامیان، اقدام به نصب یک چراغ بزرگ نفتی در میدان نزدیک به بازار اصلی این شهر کردند و از نهادهای ولایتی درخواست کردند که این میدان به نام "اریکین" (چراغ نفتی) نامگذاری شود.
محمد صادق علی یار گفت: "ما به گونه نمادین چراغ اریکینی را در یکی از میدانهای بامیان نصب کرده ایم تا تمام کسانی که در اداره افغانستان دستی دارند، متوجه شوند که مردم هنوز هم از این چراغ استفاده می کنند."



بیشتر مردم بامیان از چراغ نفتی استفاده می کنند
حبیبه سرابی، والی بامیان در واکنش به عتراض ساکنان بامیان به بی بی سی گفت که تا حال اقدام موثری برای تولید برق در این ولایت صورت نگرفته و او به همین دلیل اعتراض مردم بامیان را "بر حق" دانست.
خانم سرابی گفت: "تظاهرات مردم را برحق می دانیم و این یک حرکت مدنی بود. واقعا در بامیان برق وجود ندارد. هنوز در این مورد اقدام موثری از طرفت دولت مرکزی صورت نگرفته است. البته اداره محلی ولایت بامیان تلاش هایی در این زمینه کرده است."
والی بامیان گفت که با توجه به نقشه فرهنگی شهر بامیان، لازم است که همه سیمکشی های شبکه برق این شهر باید از زیر زمینه کشیده شود و به همین دلیل نیاز به هزینه بیشتر دارد. خانم سرابی افزود که در حال حاضر بررسی ها در این زمینه ادامه دارد.
مردم بامیان در گذشته هم در اعتراض به عملی نشدن وعده های مقامهای ارشد دولت افغانستان در زمینه بازسازی و توسعه اقتصادی این منطقه دست به اعتراضهای نمادین و جالبی زده اند.
دو سال پیش معترضان بامیانی در اعتراض به اسفالت نشدن جاده کابل-بامیان اقدام به کاهگل کردن جاده اصلی این شهر کردند و اخیرا شماری از ساکنان بامیان در یک اقدام نمادین دیگر به یک خر تقدیرنامه دادند.
ساکنان منطقه ای در بامیان در اعتراض به عدم دسترسی به آب آشامیدنی دست به این کار زدند. آنها معمولا از خر به عنوان وسیله حمل آب از رودخانه به خانه های خود از خر استفاده می کنند.
برگزاری نمایشگاه کاریکاتور در شهر بامیان هم در همین راستا، انتقاد دیگری علیه مقامهای دولت مرکزی کشور بوده است.

Source,

http://www.bbc.co.uk/persian/afghanistan/2011/05/110501_k02-bamian-electricity.shtml

No comments:

Post a Comment