Azaranica is a non-biased news aggregator on Hazaras. The main aim is to promote understanding and respect for cultural identities by highlighting the realities they face on daily basis...Hazaras have been the victim of active persecution and discrimination and one of the reasons among many has been the lack of information, awareness, and disinformation.

Friday, March 2, 2012

نخستین رقابت اسکی‌بازان خارجی و افغان در بامیان

به روز شده: 12:39 گرينويچ - جمعه 02 مارس 2012 - 12 اسفند 1390

بامیان برای ورزش اسکی بسیار مناسب دانسته می شود
نخستین مسابقه اسکی روی برف با شرکت ورزشکان داخلی و خارجی در منطقه کوهستانی بامیان در مرکز افغانستان برگزار شده است.

امیر فولادی، مسئول بخش برنامه ها در بنیاد توسعه ای آغاخان در بامیان گفت که در این مسابقه ۲۰ اسکی باز خارجی و ۱۰ اسکی باز داخلی شرکت داشتند.
شرکت کنندگان خارجی این مسابقه عمدتا از کشورهای بریتانیا، آمریکا، سوئیس و هند هستند.
به گفته مقام های دولتی در بامیان، هدف از برگزاری این مسابقه، که روز جمعه، ۱۲ حوت/اسفند در دامنه کوه "بابا" برگزار شد، جذب گردشگران خارجی و داخلی است تا این منطقه بتواند پای گردشگران را در چهار فصل سال به این منطقه بکشاند.
سال گذشته هم مسابقه اسکی در بامیان برگزار شده بود، اما در آن مسابقه تنها ورزشکاران داخلی شرکت داشتند.

این نخستین بار است که ورزشکاران خارجی در یک مسابقه اسکی در بامیان شرکت می کنند.
مهدی مهرآئین، روزنامه نگار محلی در بامیان می گوید که مسابقه روز جمعه با استقبال مردم مواجه شده و حضور خارجی ها هم در آن نسبتا خوب بوده است.
قرار است تا چند روز دیگر به مناسبت هشتم مارچ/ مارس، روز جهانی زن، نیز مسابقه ای با شرکت دختران و زنان اسکی باز، در بامیان برگزار شود.

پیش از این بامیان در فصل زمستان به دلیل سردی و برفگیر بودن، جاذبه چندانی برای گردشگران نداشت، اما حالا با فراهم شدن زمینه های ورزشی و سرگرمی های زمستانی، علاقمندی برای سفر به بامیان بیشتر شده است.

بامیان یکی از مشهورترین مناطق تاریخی افغانستان است که دو پیکره بزرگ بودا، در آن جا ساخته شده بود، اما در زمستان ۲۰۰۱ میلادی به وسیله طالبان منفجر شدند.

علاوه بر آن، هزاران مغاره ساخته شده در دل کوه، که در چند سده پیش از اسلام محل عبادت و آموزش راهبان بودایی بودند و همچنین شهرهای تاریخی غلغله و ضحاک در مرکز بامیان دیدنی هستند.
قلعه چهل برج در منطقه یکه اولنگ، در غرب شهر بامیان و چند محل دیگر در مرکز این ولایت هم از جاذبه های گردشگری بامیان محسوب می شوند.

BBC Farsi

No comments:

Post a Comment