Azaranica is a non-biased news aggregator on Hazaras. The main aim is to promote understanding and respect for cultural identities by highlighting the realities they face on daily basis...Hazaras have been the victim of active persecution and discrimination and one of the reasons among many has been the lack of information, awareness, and disinformation.

Tuesday, July 24, 2012

صاحب امتیاز روزنامه افغانستان بعد از ۲۸ ساعت بازداشت رها شد


به روز شده: 17:13 گرينويچ - سه شنبه 24 ژوئيه 2012 - 03 مرداد 1391


لطف‌الله مشعل سخنگوی ریاست امنیت ملی افغانستان

مقام های امنیتی افغانستان می گویند که حسین یاسا، صاحب امتیاز روزنامه افغانستان را به دلایل امنیتی احضار کرده بودند.

لطف الله مشعل، سخنگوی امنیت ملی افغانستان در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی فارسی، خبر بازداشت آقای یاسا را تایید کرد

آقای یاسا، از افراد نزدیک به محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و یکی از اعضای برجسته جبهه ملی به رهبری احمد ضیاء مسعود است.

سخنگوی امنیت ملی گفت، دلیل بازداشت آقای یاسا، رفت و آمد بیش از حد او به سفارت کشور پاکستان در افغانستان بوده است. او همچنین گفت که یک برادر آقای یاسا از جمله افسران "ارشد" ارتش پاکستان است.

به گفته آقای مشعل، آقای یاسا در جریان بازجویی پذیرفته است که برادرش در ارتش پاکستان است و تابعیت دوگانه‌ افغانستان و پاکستان را دارد.

سخنگوی امنیت ملی افغانستان گفت: "قبل از هر جلسه که رهبران جبهه ملی برگزار می کردند، آقای یاسا به سفارت پاکستان می رفت، معلومات محرمانه به آنها می‌داد و از آنها دستور می گرفت".

آقای مشعل افزود که آنها به قید ضمانت آقای یاسا را رها کرده اند و اگر نیاز باشد بار دیگر هم او را احضار خواهند کرد.

این در حالی است که محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، که یکی از اعضای ارشد جبهه متحد ملی است، این بازداشت را غیر قانونی و سیاسی می‌داند.

آقای محقق گفت: "در مجموع آقای یاسا ۲۸ ساعت در بازداشت بود، و تا ۲۰ ساعت اول، ما اصلا نمی دانستیم چه اتفاقی افتاده است، بدون آگاهی خانواده اش، بدون اعلام اتهام، به شکل دزدانه آقای یاسا را برده بودند".

آقای محقق گفت که آقای یاسا یکی از اعضای برجسته جبهه ملی است. فعالیت های سیاسی این جبهه و هراسی که دولت از فعالیت های این جبهه دارد، دلیل اصلی این بازداشت است.

دیروز نشست ۱۷ حزب سیاسی در هتل کنتینانتال در کابل برگزار شده بود. شرکت کنندگان که اکثرا از مخالفان سیاسی دولت بودند، روی طرحی زیر عنوان "منشور دموکراسی" بحث می کردند. در این نشست، نقش برجسته احزاب سیاسی در انتخابات آینده، مورد بحث قرار گرفته بود.

آقای یاسا یکی از شرکت کنندگان این نشست بود و بعد از بیرون شدن از این هتل بازداشت شد.

آقای محقق می‌گوید: "آقای یاسا در مورد تغییر قانون انتخابات بسیار فعال بود و کار می کرد، بازداشت او از سوی دولت، زهر چشمی به رهبران جبهه ملی بود".

تلاش بی بی سی برای صحبت با آقای یاسا در این مورد بی نتیجه ماند.

No comments:

Post a Comment