Azaranica is a non-biased news aggregator on Hazaras. The main aim is to promote understanding and respect for cultural identities by highlighting the realities they face on daily basis...Hazaras have been the victim of active persecution and discrimination and one of the reasons among many has been the lack of information, awareness, and disinformation.

Thursday, September 27, 2012

سیما سمر جایزه «نوبل الترناتیف» را به دست می آورد



افغانستان

داکتر سیما سیمر، مبارز حقوق زنان و رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان جایزه «نوبل الترناتیف» را به خاطر استقامت و فداکاری اش در راه تامین حقوق بشر به دست می آورد. او پیش از این چند بار نامزد جایزه صلح نوبل بوده است.


بنیاد جایزه «نوبل الترناتیف» که در استکهلم مستقر است، روز پنج شنبه (6 میزان 1391/ 27 سپتمبر 2012) برندگان این جایزه را اعلام کرد. هیات داوران گفت که جایزه «نوبل الترناتیف» به خانم سمر به خاطر «استقامت و فداکاری دلیرانه اش برای حقوق بشر، به خصوص حقوق زنان، در یکی از خطرناکترین و پیچیده ترین مناطق جهان»، تعلق گرفته است.

در مجموع 122 تن برای کسب این جایزه نامزد بودند، اما از میان آنها داکتر سیما سمر همراه با دو تن دیگر از ترکیه و ایالات متحده امریکا و یک نهاد بریتانیایی، موفق به دریافت این جایزه شدند. قرار است این جایزه به تاریخ هفتم دسمبر در پارلمان سویدن به این افراد اهدا گردد.

برای داکتر سیما سمر، جین شارپ امریکای و نهاد «کمپاین علیه تجارت سلاح» که در بریتانیا مستقر است، مبلغ 64 هزار دالر امریکایی نیز داده می شود، در حالی که حیرالتین کراچه، تاجر ترکی جایزه افتخاری را کسب می کند.

توماس روتیش، یکی از دو مدیر شبکه تحلیلگران افغانستان به خبرگزاری آلمان گفت که سیما سمر «در یک محیط بسیار نامساعد» به حیث رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر کار کرده است. به گفته او، این کمیسیون همواره زیر فشار شدید حکومت قرار داشته است، به گونه مثال، حکومت افغانستان مانع نشر گزارش این کمیسیون در مورد جنایت های جنگی شده است.

روتیش می گوید کارمندان کمیسیون مستقل حقوق بشر «همچنان از چند سال بدین سو ادعا می نمودند که حمایت دولت های دموکراتیک غربی از آنها کمتر شده است». روتیش افزود: «همچنان این جایزه با توجه به این که سربازان غربی از افغانستان خارج می شوند، یک علامت سیاسی است مبنی بر این که افغانستان فراموش نمی شود».

یاکوب فون اوکسکول، نظریه پرداز و تمبرشناس آلمانی سویدنی در سال 1980 بعد از آن «جایزه نوبل الترناتیف» را اساس گذاشت که «بنیاد جایزه نوبل» از تاسیس جایزه ای برای تلاش ها در بخش محیط زیست و توسعه بین المللی ابا ورزید.



سیما سمر در یک کشور سنتی و محافظه کار در تظاهرات خیابانی زنان شرکت می کرد.

جایزه «نوبل الترناتیف» سالانه برای مبارزان و فعالان حقوق بشر، صحت، حفظ محیط زیست، آموزش و صلح داده می شود.

زندگي نامه داكتر سيما سمر

داكتر سيما سمر در سال 1336 خورشيدي در ولسوالي جاغوري ولايت غزني تولد شد و تعليمات دوره مكتبش را در جاغوري و ولايت هلمند به پايان رساند. خانم سمر پس از فراغت از مكتب به دانشكده طب دانشگاه كابل راه يافت و در سال 1361 از اين رشته فارغ شد.

سيما سمر پس از پايان تحصيلاتش در عرصه خدمات طبي مصروف كار شد و به شمول كابل، در زادگاهش جاغوري خدمات طبي عرضه كرد.

در سال 1984 عبدالغفور سلطاني، شوهر سيما سمر كه در دانشگاه كابل مصروف تدريس بود از سوي ر‍‍ژيم كمونيستي بازداشت و ناپديد شد. سپس خانم سمر افغانستان را ترك و در كويته پاكستان مهاجر شد.

خانم سمر یک مركز صحي در كويته تاسيس كرد و در آن به تداوي مهاجران پرداخت. او در سال 1989 موسسه اي را به نام "شهدا ارگنايزيشن" ايجاد كرد و از طريق اين موسسه خدمات طبي و تعليمي را براي مهاجران افغان در كويته و همچنان مناطق محروم افغانستان ارايه مي كرد.

سيما سمر از طريق اين موسسه توانست مكاتبي را براي دختران در شماري از ولايت های افغانستان اعمار كند. مناطقی که در آنجا از سوی داکتر سمر مکتب اعمار می شد، آن وقت از سوی دولت هیچ گونه حمایتی دریافت نمی کردند.

تمويل مكاتب مخفي

خانم سمر در سال هايي كه طالبان بر افغانستان مسلط بودند، چندين مكتب و مراكز آموزشي مخفي و زيرزميني را در كابل و غزني تمويل مي كرد. او توانست در اثر تلاش هايش 10 كلينيك، چهار شفاخانه و ده ها مكتب را براي دختران و كودكان افغان در نقاط مختلف افغانستان اعمار كند.

سیما سمر نخستين زن در افغانستان بود كه پس از شكست طالبان در سال 2001 مقام معاون رييس جمهور را به دست آورد. اين پست در كنفرانس تاريخي بن آلمان، به خانم سيما سمر اختصاص داده شد.

همچنان سمر نخستين زن افغان بود كه به عنوان معاون رييس دولت و وزير امور زنان افغانستان در 24 اپريل 2002 در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل متحد سخنراني كرد.

خانم سمر از 22 دسامبر 2001 تا 22 جون 2002 به عنوان معاون آقاي كرزي و وزير امور زنان افغانستان فعاليت كرد.

داکتر سمر در حال حاضر رييس كميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان است. وي چندين جايزه بين المللي را به دليل فعاليت هاي حقوق بشري اش به دست آورده است.

حسین سیرت، عارف فرهمند (دی پی ای، فرانس پرس، اسوشیتدپرس)

ویراستار: رسول رحیم

No comments:

Post a Comment