Azaranica is a non-biased news aggregator on Hazaras. The main aim is to promote understanding and respect for cultural identities by highlighting the realities they face on daily basis...Hazaras have been the victim of active persecution and discrimination and one of the reasons among many has been the lack of information, awareness, and disinformation.

Saturday, September 8, 2012

طالبان یک ملکی را در دایکندی زنده آتش زدند


هژدهم سنبله 1391 خورشیدی


باشنده گان ولایت دایکندی می گویند که طالبان مسلح یک فرد ملکی را در ولسوالی کجران آتش زدند.

گل احمد اتمر، یکی از باشنده گان ولسوالی کجران ولایت دایکندی به خبرگزاری بست باستان گفت که گروه طالبان یکی از باشنده گان ولایت دایکندی را پس از بریدن دست ها و پاهایش آتش زدند.

به گفتۀ آقای اتمر، عصر روز پنج شنبه زمانی این فرد ملکی می خواست از مرکز ولایت ارزگان به خانه اش در ولسوالی کجران ولایت دایکندی برود، در مسیر راه کجران سوختاده شده است.

محمد علم باشندۀ دیگر ولسوالی کجران نیز به آتش کشیده شدن برادرش را تأیید نموده، گفت: «برادرم گاه گاهی در مسیر ارزگان و دایکندی موتروانی می کرد، این بار وقتی خانه می آمد توسط طالبان با موترش یک جا آتش زده شده است.»

محمد علم، از دولت خواست که قاتلین برادرش را دستگیر و محاکمه نماید.

او افزود که با افزایش فعالیت گروه طالبان در مناطق همجواری ارزگان و دایکندی، شمار موارد کشته شدن افراد ملکی نیز در این مسیر بیشتر شده است.

قربانعلی ارزگانی والی دایکندی با تأیید زنده سوختاندن یک فرد ملکی، توسط طالبان گفت که این اولین بار است که یک فرد ملکی زنده توسط طالبان آتش زده شده است.

والی دایکندی با اظهار نگرانی از افزایش فعالیت های گروه طالبان در شماری از مناطق این ولایت که در همجواری با سایر ولایات قرار دارد، افزود که شماری مسافرین ولایت دایکندی در تمام راه های ارتباطی این ولایت در مسیر ارزگان، کندهار، هلمند، غزنی و کابل توسط افراد مسلح، گروه طالبان سربریده، اختطاف و زخمی گردیدند.

آقای ارزگانی علاوه کرد که پس از خروج نیروهای خاص امریکایی از ولایت ارزگان راه های مواصلاتی ولسوالی کجران با ارزگان کاملأ به روی مردم ملکی مسدود شده است.

به گفتۀ وی، ناامن بودن راه های ارتباطی ولایت دایکندی با دیگر ولایت های کشور و کابل در مسیر دره میدان و غوربند سبب افزایش نرخ مواد غذایی نیز شده است، چنانچه این مسیر به روی مردم باز نشود و امنیت آن تأمین نگردد ممکن فاجعۀ انسانی رخ دهد. 

ولایت دایکندی یکی از ولایت های نو تأسیس است که در مرکز کشور موقعیت دارد، خراب بودن سرک های این ولایت و عدم امنیت راه های ارتباطی دایکندی با دیگر ولایت های کشور باعث افزایش تلفات انسانی در این ولایت شده است.

تیمور آهنگر – بامیان

No comments:

Post a Comment