Azaranica is a non-biased news aggregator on Hazaras. The main aim is to promote understanding and respect for cultural identities by highlighting the realities they face on daily basis...Hazaras have been the victim of active persecution and discrimination and one of the reasons among many has been the lack of information, awareness, and disinformation.

Sunday, January 8, 2012

نگرانی نهاد‌های حقوق بشر پاکستان از وضعیت بلوچستان

محمد زاهد
بی‌بی‌سی
به روز شده: 17:30 گرينويچ - 08 ژانويه 2012 - 18 دی 1390


نهادهای فعال در زمینه حمایت از حقوق بشر در پاکستان از نقض گسترده حقوق بشر در ایالت بلوچستان این کشور نگرانند.
فعالان نهادهای مدافع حقوق بشر در پاکستان مدعی‌ هستند که دستگاه استخباراتی (اطلاعاتی) و امنیتی پاکستان، فعالان سیاسی بلوچ را، سر به نیست می کنند.

مدافعان حقوق بشر می‌گویند، قتل های هدفمند، ناپدید شدن فعالان سیاسی و همچنین تنش های فرقه ای در ایالت بلوچستان افزایش یافته است.
نهاد های مدافع حقوق بشر حکومت ایالتی را متهم می کنند که نتوانسته است جلو نقض حقوق بشر و افراط گرایی را در بلوچستان بگیرد.
ملک ظهور شاه‌وانی رئیس بخش بلوچستان کمیسیون حقوق بشر پاکستان، می‌گوید وضعیت حقوق بشر در پاکستان به شدت نگران کننده است.
آقای شاه‌وانی به بی بی سی گفت: "چند سال است که در ارتباط با افراد ناپدید شده در برابر "پرس کلوب" ( اتحادیه روزنامه نگاران) مردم دست به اعتراض می زنند. اما تا امروز کسی نپرسیده است که شما چرا اعتراض می کنید و کسی فریاد آنها را نمی شنود.
این مسئول محلی کمیسیون حقوق بشر پاکستان همچنین گفت موارد گروگانگیری برای دریافت پول بیشتر شده و در شهر کویته افراد مشهور، در امان نیستند.
او با اشاره به حادثه‌‌ای که در آن شماری از هزاره‌های پاکستان کشته شدند اشاره کرد: "شما حادثه 'ماستونگ' را بیاد دارید که در ۲۸ نفر از اتوبوس پائین آورده شدند و پس از آنکه اسناد شان بررسی شد همه کشته شدند."
در سپتامبر ۲۰۱۱ میلادی، افراد مسلح ناشناس، در منطقه ای موسوم به "ماستونگ"، ۲۸ نفر از هزاره ها را که عازم ایران بودند، از اتوبوس پیاده کرده و آنها را کشتند.

بعدا گروهی موسوم به لشکر جنگهوی، مسئولیت این حادثه را بعهده گرفت.
این حادثه و حوادث مشابه دیگر در کویته پاکستان که قربانیان آن حوادث نیز هزاره های کویته بودند، اعتراض های گسترده ای را در اروپا آسترالیا و خود پاکستان به دنبال داشت.

ملی گرایان بلوچ

احزاب ملی گرای بلوچ نیز مدعی‌اند که تا کنون صدها تن از اعضای آنها ناپدید شده‌اند.
گروهی موسوم به "گروه کمپاین بلوچ های نا پدید شده" سازمانهای استخباراتی پاکستان را متهم می کنند.
نصیر بلوچ، یکی از اعضای این گروه به بی بی سی گفت، آنها اسناد زیادی را درمورد افراد نا پدید شده، جمع آوری کرده اند.
آقای بلوچ افزود: "ما یک فهرست دیگر را جور (آماده) کرده ایم که در آن شماری بلوچ های ناپدید شده تا ۲۰۰ نفر می رسد. برعلاوه ما اجساد پوسیده بیش از ۳۰۰ بلوچ دیگر راهم پیدا کرده ایم. بر اساس یافته های ما، شمار بلوچ های که لادرک (ناپدید) شده اند به ۱۶۰۰ نفر می رسند".
اعضای خانواده افراد نا پدید شده، در سالهای گذشته بارها در کویته و همچنین شهر کراچی، دست به اعتصاب غذا زده اند تظاهرات کرده اند اما آنگونه که مسئولان کمیسیون حقوق بشر پاکستان نیز می گوید، صدای آنها شنیده نشده است.
قدیر بلوچ یکی از آنها است. او می‌گوید پسرش اول نا پدید شد و پس از مدتی جسدش پیدا شد.
آقای بلوچ به بی بی سی گفت: "فرزند من جلیل ریگی، عضو حزب جمهوریخواه بلوچستان بود. او در سال ۲۰۰۹ ناپدید شد. افراد آی اس آی او را از نزدیک خانه ما در بلوچستان با خود بردند و سه سال بعد جنازه او را به ما دادند. گناه او این بود که برای ملک (کشور) خود مبارزه می کرد و صدای خود را برای مردم خود بلند کرده بود".

اتهام متقابل

اما مقامات پاکستان دست داشتن دستگاه های اطلاعاتی این کشور در نا پدید شدن فعالان سیاسی در کویته پاکستان را رد می کنند ولی از وضعیت امنیتی در ایالت بلوچستان به شدت، نگران هستند.


رحمان مالک، وزیر کشور پاکستان می‌گوید حکومت برای تامین امنیت در بلوچستان تمام امکانات خود را به کار خواهد بست.
وزیر کشور پاکستان مبارزان بلوچ را عامل افزایش خشونت و نا امنی در کویته و در کل بلوچستان می‌داند.
دشواری فعالیت خبرنگاران
افزایش خشونت، در بلوچستان عرصه را برای خبرنگاران نیز تنگ کرده است. خبرنگاران فعال در بلوچستان می گویند، آنها را از یک طرف با خشونت شورشیان دچارند و از سوی دیگر کنترل و اعمال محدودیت از سوی مقام های دولتی دست آنها را در تحقیق و ارائه گزارش های دقیق از وضعیت بلوچستان بسته است.
اعضای انجمن خبرنگاران در کویته مرکز بلوچستان می گویند، در دو سال گذشته بیش از ده روزنامه نگار در کویته و اطراف آن کشته شده‌اند.

BBC Farsi

No comments:

Post a Comment